Kom igång med Bokio idag!

Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.

Skapa konto Se våra priser
Affärsidé

Affärsidé – så finslipar du affärsidén

Affärsidén är hjärtat i ditt företag. Det spelar ingen roll hur väl planerad budget, kreativ marknadsföring eller bra anställda du har, om inte affärsidén är bra. För att lyckas med ditt företag krävs det i grunden är bra affärsidé?

Vad är en affärsidé?

En affärsidé är i grund och botten en beskrivning av hur ett företag ska gå runt. Hur ska ett företag generera pengar? Vilka är kunderna? Varför är kunderna i behov av mitt företag?

Affärsidén behöver inte vara helt revolutionerande, i många fall bygger företag på redan befintliga företagsidéer eller koncept. För att just ditt företag ska locka kunder krävs det något utöver de befintliga företagen, exempelvis extra bra service, kvalitet eller pris.

Vad kännetecknar en framgångsrik affärsidé?

Om det fanns ett enkelt svar på den här frågan skulle alla vara framgångsrika egenföretagare. Det finns dock element som nästan alltid finns i framgångsrika företag.

Affärsidén ska vara tydlig och begriplig, med andra ord ska kunderna veta vad ditt företag jobbar med och vad man kan förvänta sig av dina tjänster. Därtill ska det finnas en efterfrågan av ditt företags tjänster eller produkter, och du ska på något sätt underlätta någons liv.

Går du i företagstankar? Läs vår guide för att komma igång med ditt företag!

Från idé till affärsidé

När du har fått en idé är det svårt att veta om den håller måttet för att bygga ett företag på. Börja med att göra research för att ta reda på om det finns potential för att kunna bygga vidare på din idé. Ställ dig frågor som:

  • Vad tillför min idé till marknaden?
  • Vilket problem löser min idé?
  • För vem riktar sig min idé?
  • Finns det liknande tjänster tillgängliga?
  • Är kunden beredd att betala för min idé?

Så hittar du kunder till ditt företag.

Bedöm din affärsidé

För att avgöra hur bra din affärsidé är kan du värdera den i förhållande till följande kategorier:

  • Styrkor
    Vilken eller vilka egenskaper är de största styrkorna i din affärsidé. Det kan handla om en väldigt innovativ produkt, en spetskompetens som nästan bara du har eller ett miljövänligt alternativ till något som redan finns.

  • Svagheter
    Finns det några uppenbara svagheter med din affärsidé som riskerar att göra företaget olönsamt. Alla affärsidér har någon eller några svagheter, det väsentliga att ta reda på är hur svagheterna står sig mot styrkorna?

  • Möjligheter
    Det är bra att försöka sia in i framtiden gällande vilka möjligheter det finns för företaget på sikt. Möjligheterna att bedriva en affär som säljer DVD-filmer är högst begränsad, men att ha som affärsidé att sälja gamla filmer online har större möjlighet att lyckas.

  • Hot
    Finns det några externa hot som kan påverka din affärsidé negativt? För DVD-fimsidén var det teknologiska utvecklingen ett hot som kunde vara svårt att förutspå för många år sedan, men som likväl slog hela filmuthyrningsbranschen.

Så kommer du igång med din enskilda firma.

Be om feedback

Det är lätt att bli blind för sin egen affärsidé, därför kan det vara smart att försöka se på idén från kundens ögon. Är den fortfarande lika genial eller har du varit subjektiv? För att avgöra detta kan det vara klokt att diskutera affärsidén med någon utomstående som kommer med färska ögon.

Testa din affärsidé

Du kan testa din affärsidé genom att boka kostnadsfri rådgivning hos ett Nyföretagarcentrum som finns i de flesta kommunerna runt om i Sverige. Deras erfarna rådgivare ger dig värdefull respons, som du kan använda för att förädla din affärsidé. Om du tycker att din affärsidé är värd att satsa på är nästa steg att skapa en affärsplan.

Allt du behöver veta om hur man startar aktiebolag.

Formulera affärsidé

När du ska dela med dig av din affärsidé i professionella sammanhang är det viktigt att den är formulerad på ett lättförståeligt sätt som inte väcker några oklarheter. Oavsett vem du berättar din affärsidé för så ska mottagaren kunna förstå vad den går ut på direkt. Formulera den enkelt, rakt och tydligt.

För många kan det vara bra att formulera företagsidén till ett format som funkar som hisspitch. Vilket innebär att du hinner förklara hela företagsidén under en hissresa, den som har lyssnat ska då ha förstått affärsidén och blivit nyfiken på den.

Vill du ha fler tips för att starta aktiebolag?

I vår guide får du massa med handfasta tips och trix som underlättar din företagsstart – från hur du skriver en affärsplan till hur mycket lön bör ta ut. Och allt däremellan, helt gratis!

Dina personuppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Kom igång med Bokio idag!

Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.

Skapa konto Se våra priser