E-commerce - så startar du en webbshop
E-handel, eller e-commerce som det också kallas, är ett snabbt ökande segment inom handeln. Med snabba leveranstider, billiga priser och ett stort sortiment är det många som klickar hem en vara online istället för att åka in till en butik för att köpa den fysiskt. E-commerce är minst sagt framtidens handel, i den här artikeln guidar vi dig hur du startar en webbutik!
Varför är det gynnsamt att starta en webbutik?
2021 omsatte e-handeln i Sverige 146 miljarder kronor, motsvarande 16 procent av all detaljhandel, och kurvan pekar tydligt uppåt. Exempelvis har de flesta fysiska butikerna även en onlinebutik parallellt. Några av de stora fördelarna med webbutik är:
- Du slipper en dyr lokalhyra inne i centrum.
- Inga geografiska begränsningar.
- Webbutiken har öppet dygnet runt.
Ha en bra affärsidé
Konkurrensen online är stenhård, kunden har tillgång till ett nästintill oändligt utbud från alla dina konkurrenter. Därför gäller det att just din webbshop sticker ut från mängden.
Lägg tid på att finslipa din affärsidé så att du är säker på att den är lönsam innan du startar igång din onlinebutik. En viktig fråga att ställa sig själv är: "hur kommer min webbshop bidra med värde för kunden på ett sätt som mina konkurrenter inte kan matcha?"
Gör en omvärldsanalys
Att starta en webbutik kräver mycket tid, energi och engagemang. Det är därför viktigt att göra en ordentlig analys av omvärlden och dina konkurrenter. Är din bransch framtidssäker, eller kan det komma att ske förändringar (det kan vara tekniska, politiska, ekonomiska faktorer) som gör min affärsidé olönsam?
Vilka är dina konkurrenter?
I en konkurrentanalys är det viktigt att du analyserar dina största konkurrenter. Vad gör de bra och vad gör de mindre bra? Ta inspiration från din konkurrenter, men var försiktig så att du inte kopierar rakt av.
Din webbshop måste ha något unikt som särskiljer dig från konkurrenterna. Börja med att fråga dig själv om det finns plats för en spelare till på marknaden, eller är den redan mättad? Din webbutik måste kunna vinna marknadsandelar från dina konkurrenter för att kunna överleva.
Gör en affärsplan
En affärsplan är ett bra sätt att få en övergripande bild av din webbutiks affärsmässiga strategi. Att få ner alla tankar och strategiska beslut i skrift gör det enklare att prioritera olika områden.
Affärsplanen är i mångt och mycket stommen i ditt företag, och kan användas som underlag när du vill få feedback eller mentorskap för ditt företagsidé. Om du söker företagslån hos banken ligger affärsplanen till grund för beslutet om du beviljas lån eller inte.
Gör upp en budget
Oavsett om du går in helhjärtat i din webbutik eller har det som ett sidoprojekt vid sidan av din anställning, så är det bra att göra upp en budget. Beroende på din tidigare erfarenhet av att driva företag kan din budgets detaljnivå skilja sig åt.
Så gör du en budget för din webbshop.
Hur ska du finansiera din webbutik?
Innan din webbshop har börjat generera intäkter är det viktigt att ha en stabil ekonomisk grund att stå på. Den första tiden som e-handlare är det mycket rutiner som ska sättas, programvaror som ska installeras och logistik som ska planeras. Därför behöver du en plan på hur du ska finansiera ditt företag och privatliv ekonomiskt under uppstarten.
Tips för hur du kan finansiera din företagsstart
Hur ska dina kunder hitta din webbshop?
Det spelar ingen roll hur bra din webbutik är om inte några potentiella kunder hittar den. På internet gäller det att synas – annars finns du inte. Hur man optimerar sin synlighet online är en halv vetenskap, och kräver spetskompetens från personer som jobbar dagligen med digital marknadsföring.
Det finns dock vissa saker du kan göra på egen hand som inte kräver allt för mycket kunskap eller tid. Till exempel sökmotoroptimering (SEO) är ett sätt som synliggör din webbshop genom att använda sökord som är relevanta för din hemsida, dessutom är det helt gratis.
Fler sätt att marknadsföra din webbshop med liten budget.
Vilka är dina kunder?
Det är viktigt att ha bra koll på vilken målgrupp som du riktar din försäljning mot. Beroende på vad du har för produktsortiment och hur nischade dina varor är kan din målgrupp se olika ut. Vissa företag har en väldigt bred målgrupp medan andra har en väldigt specifik.
Ett första steg är att bestämma om du ska rikta dig till andra företag, så kallat business to business (B2B), eller mot privatpersoner, så kallat business to customer (B2C).
Skapa en marknadsplan
Om du istället har siktet inställt mot att skala upp din webbshop är det viktigt att alla delar av verksamheten hänger med, inklusive marknadsföringen. Marknadsföring bör ses som en investering snarare än en kostnad – en bra marknadsföring leder till fler kunder som i sin tur leder till ökad försäljning.
Att göra en gedigen marknadsplan hjälper dig att hålla koll på vilken typ av marknadsföring som bedrivs, på vilka plattformar, riktade åt vilken målgrupp och så vidare.
Så lyckas du med din marknadsplan.
Vilken bolagsform passar min webbshop?
När du har bestämt dig för vilka ambitioner du har för din webbshop är det dags att tänka på vilken företagsform som passar just din webbutik bäst. Om du satsar på att jobba heltid med din webbutik är förmodligen aktiebolag att föredra.
Om du istället vill ta det försiktigt och testa i lugn och ro medan du fortfarande är anställd är det desto kortare startsträcka att starta en enskild firma.
Om du bara tänker sälja lite då och då, utan någon tanke på att vara ekonomiskt lönsam, kan en hobbyverksamhet vara rätt val för dig.
Hur ska du driva webbshopen?
Att driva en e-handel ställer krav många kompetenser. Produktutveckling, försäljning, marknadsföring och logistik för att nämna några. Om du teamar upp med någon, se till att ni inte har precis samma erfarenheter och kunskaper, hitta någon som kompletterar dina luckor. Glöm i så fall inte att skriva ett avtal mellan er innan ni sätter igång.
Om du vill driva din e-handel ensam, men behöver hjälp från gång till gång går det att samarbeta med olika konsulter eller byråer. Det hela beror på din förmåga att lära dig nya saker och vilka ambitioner du har med din webbshop.
Eget varulager eller dropshipping?
En annan fråga som kräver att du gör ordentlig research kring är huruvida du ska ha ett eget varulager eller inte. Detta beror på dels på vad för varor som du säljer och vad du har för boendesituation.
Om du exempelvis säljer smycken så kan din webbshop expandera väldigt mycket innan ditt lager i din lägenhet eller ditt hus blir för litet. Om du istället säljer bildäck så tar platsen slut ganska snabbt om du bor i en lägenhet.
Om du har ont om plats att förvara dina lagertillgångar kan dropshipping vara ett alternativ. Dropshipping är en form av e-handel där du inte har något tillgängligt lager, utan varorna går direkt från din grossist eller producent till kunden, där du agerar mellanhand.
Välj den bästa e-handelsplattform för dina behov
Ett stort beslut när du ska starta en webbshop är vilken e-handelsplattform du väljer att använda. Mycket i det dagliga arbetet underlättas om e-handelsplattformen täcker alla dina behov. Gör valet baserat på en gedigen research och vilka mål du har med din webbshop.
En fråga är naturligtvis budget: har du råd att lägga mycket pengar på en bra plattform till en början? Vilka är de viktigaste funktionerna? Vill du kunna ändra mycket i plattformen själv eller ska du köpa ett färdigt system?
På lång sikt är det viktigt att fundera på om din e-handelsplattform kommer kunna växa med din webbshop, eller om du kommer växa ur systemet. Det är även bra att ta reda på om det finns möjlighet att koppla systemet till andra affärssystem och om du kan sköta fakturering och frakt direkt från plattformen.
Bokför din försäljning
All försäljning du gör i din webbshop måste bokföras. Med ett bra och automatiserat bokföringsprogram kan du slippa lägga dyrbar tid på att bokföra din försäljning manuellt. Se till att bokföringsprogrammet du väljer har funktioner som stödjer e-handel, så underlättas ditt administrativa arbete enormt mycket.
Till sist
Det är mycket att tänka på när man startar en webbshop, men allt behöver inte vara perfekt från start. Så länge du har en genomtänkt grundidé att stå på, kan du testa dig fram och utveckla webbshopen allteftersom. Med bra priser, snabba leveranstider och bra service kommer du långt!
Om du får dina kunder att känna sig speciella ökar chansen att de kommer tillbaka. Det kan vara genom stammispriser, trevliga mail eller något lite extra som följer med i paketet. Det är betydligt lättare (och billigare) att behålla gamla kunder än att hitta nya!
Utvärdera vad som funkar bra respektive mindre bra i köpupplevelsen. Fråga om feedback för att få reda på var det finns friktion i din kundresa. Om du kan göra resan mer behaglig från start till slut finns det stor potential att öka försäljningen.
Du kanske också är intresserad av
Kom igång med Bokio idag!
Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.
Skapa konto Se våra priser