Finalen av Di Digital Startup Tour
Di Digital Startup Tour, en pitchtävling för techföretag, gick för en månad av stapeln i Göteborg där Bokio gick vidare som segrare. Finalen skulle äga rum i Stockholm en månad senare och igår var det äntligen dags.
Som en av sex finalister tävlade Bokio igår om att bli Sveriges nästa techsuccé och om förstapriset på 1 miljon kronor i annonsutrymme från Bonnier, ägare av Dagens Industri. Motståndarna bestod av allt från en nätbaserat tatueringsplattform till ett medtech-bolag som utvecklar e-hälsoverktyg. Det var även just dessa två aktörer vi fick möta i finalens slutskede.
Finalen, gick precis som tävlingen i Göteborg, ut på att pitcha företaget på tre minuter. Därefter fick jurymedlemmarna fem minuter på sig att ställa frågor.
Efter mycket beröm får en väl genomförd pitch kom en ganska väntad fråga: Hur ska vi tjäna pengar?
Viktor beskriver då hur svårt det är idag för entreprenörer att få finansiering. Detta pga att bankerna inte är tillräckligt effektiva eller har möjlighet att jobba med de mindre bolagen. Detta vill vi ändra på och se till att alla bolag kan vara rätt finansierade.
Jurymedlemmarna, som bestod av ett flertal olika investerarprofiler, hade tillsammans med publiken de avgörande rösterna för vilket av de tre bolagen som skulle stå som vinnare. Det gick snabbt upp för alla att medtech-företaget Doctrin hade stort stöd från både publik och jurymedlemmar. De stod till slut som vinnare och officiellt innebar det en andraplats för Bokio.
Delar av Bokio-teamet var på plats för att stötta Viktor på scen och fira den fina framgången i Stockholm även fall det den här gången inte innebar en seger.
Här kan du se hela finalen av Di Digital Startup Tour.
Du kanske också är intresserad av
Kom igång med Bokio idag!
Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.
Skapa konto Se våra priser