Nu lanserar vi fakturatjänst för ROT och RUT
Att hantera rot- och rutavdrag är inte helt enkelt. I Bokios fakturafunktion finns nu äntligen stöd för att skapa ROT/RUT-fakturor, automatiskt bokföra försäljningen samt exportera ärendet till Skatteverket för att begära ut avdraget.
När man skapar en faktura med rot- eller rutavdrag gäller det ha koll på vilka uppgifter som faktiskt måste finnas med för att avdraget ska gälla. Vi hjälper dig att kategorisera tjänsterna efter Skatteverkets regler, vad för information som måste fyllas i samt beräknar maximalt möjligt avdrag.
Vad är ROT och RUT?
När en privatperson anlitar ett företag för det som benämns med rot- och rutarbete så kan den få en skattereduktion på arbetskostnaden. Det är dock arbetstagaren som begär själva utbetalningen av avdraget från Skatteverket. Företaget ska se till att fakturera kunden med avdraget inräknat.
Avdragen delas upp i rot- och rutavdrag och täcker in olika tjänster.
ROT står för reparation, ombyggnad och tillbyggnad.
RUT står för rengöring, underhåll och tvätt.
Fakturera
RUT/ROT-fakturor skapar du precis som vanligt inne på Fakturor som du hittar i vänstermenyn. Själva avdraget lägges till på artikelraderna. Eftersom RUT och ROT-tjänster enbart gäller privatpersoner så fungerar avdraget enbart för dessa kunder. Just nu kan man bara fakturera till ett personnummer, dvs till en privatperson.
Aktivera avdraget på en artikelrad genom att klicka i rutan Möjlig som Rot/Rut tjänst.
När du är klart med fakturaraderna finns en till knapp, Aktivera Rot/Rut som måste markeras för att den automatiska bokföringen ska bli rätt. Systemet hjälper dig med vilka uppgifter (till exempel fastighetsbeteckning och kundens personnummer) som behöver fyllas i för att avdraget ska bli regelrätt på fakturan.
Bokför automatiskt och skicka filer till Skatteverket
Bokföring av försäljning med rot- eller rutavdrag är lite krångligt men skapar du fakturan och bokför automatiskt i Bokio så behöver du själv inte hålla reda på några bokföringskonton, debet eller kredit.
När en ROT/RUT-faktura publiceras i Bokio så skapas automatiskt ett ROT/RUT-ärende kopplat till den fakturan. Samtliga ärenden hittar du under Rot/Rut-ärenden i vänstermenyn (under Fakturor).
När en faktura blivit betald (och du har registrerat den som fullt betald i Bokio) kommer du ha möjlighet att ladda ner en HUS-fil för ROT/RUT-ärendet. Den här filen laddar du sedan själv upp hos Skatteverket för att kunna begära pengar för avdraget.
När du har mottagit pengarna från Skatteverket så ska även den händelsen bokföras. Det gör du genom att ladda upp underlaget för avdraget du fått ifrån Skatteverket och sedan använda bokföringsmallen "Rot/Rut utbetalning" i den smarta bokföringen.
Så här kommer du igång
Innan du skapar din första faktura med rot- eller rutavdrag kan det vara bra att läsa på vad som gäller för ditt företag och att du kommer överens och avtalar med kund om villkoren för avdraget. Om du är juridisk person (tex AB och Ekonomisk förening) kan du behöva anmäla att firmatecknare eller ombud har rätt att ansöka om utbetalning av avdraget. Det kan du göra här.
När det är klart kan du gå in på Fakturor i Bokio och skapa din faktura. Lägg till kund och skapa artiklar med rot- eller rutavdrag. Därefter aktiverar du fakturan för ROT/RUT och fyller i den information som efterfrågas.
Skapa din första ROT/RUT-faktura i Bokio
Relaterade artiklar
Du kanske också är intresserad av
Kom igång med Bokio idag!
Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.
Skapa konto Se våra priser