Kom igång med Bokio idag!

Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.

Skapa konto Se våra priser

Rekrytering för startups

Spännande saker händer på marknaden och nya fenomen som Employer Branding är något de flesta hört talas om när det kommer till att bygga kultur, värderingar och vision. Vi har ställt frågor till Evelina, Bokios HR-chef, för att få en inblick i hur marknaden ser ut idag och vad man bör tänka på när man rekryterar som startupbolag.

Varför är det viktigt för företag att marknadsföra sig som arbetsgivare?

Jo, det är hårdare konkurrens om arbetskraften idag än det var för några år sen. Nyexaminerade blir allt mer medvetna om vad de vill göra, vilket typ av bolag de vill arbeta på och va de själv söker hos en arbetsgivare. Därför har det blivit viktigare för bolag att marknadsföra sin vision för att attrahera potentiella medarbetare till sitt företag.

Vi är i en era där nya bolag startas dagligen som konkurrerar med befintliga bolag och vi har millenniegenerationen som utmanar det gamla sättet att se på arbetsförhållanden. Det som lockade förr i tiden i form av lön och en eventuellt möjlighet att avancera till chefsposition är nödvändigtvis inte det som lockar kandidater idag utan man strävar hellre efter balans mellan yrkes- och privatliv, möjlighet att bidra till samhället och vara stolt över det bolaget står för. Vi är idag mer medvetna om omvärlden, vad som händer och vilka utmaningar världen står för. Därför är det inte längre viktigt med en fin titel med hög lön utan det är viktigare att göra skillnad, att kunna stå för det bolaget gör och att ha en bra balans mellan jobb och privatliv.

Förr kunde man lägga ut en annons och välja mellan kvalificerade ansökningar, till där vi är idag då det är arbetstagarens marknad. På grund av detta har man insett som företagare att man måste arbeta mer med att marknadsföra sin arbetsplats och varför man ska välja deras företag istället för ett annat. Employer Branding spred sig snabbt där företag tittar på vad de har att erbjuda i form av förmåner, vision, kultur och värderingar. Tanken är inte att rekrytera medarbetare som sen väljer att gå vidare utan målet är att attrahera rätt kandidater som är i linje med företagets mål och visioner och som ser ett långsiktigt samarbete.

Bokio som startup har gjort en resa från att gå från 2 grundare till idag ca. 35 anställda och fler ska vi bli. Vi har lärt oss mycket på vägen och vi vill nu hjälpa startups när de ska börja sin tillväxtresa genom att dela våra erfarenheter och misstag och hur vi har lyckats för att  öka chansen för andra startup bolag att lyckas med sin rekrytering.

Vad är utmaningen för startupbolag när de ska börja rekrytera?

Den största utmaningen för startups är att man i början är ett relativt okänt bolag mot vad andra befintliga bolag är. Att marknadsföra sig är viktigt för att nå ut till kandidaterna och här är budskapet väldigt viktigt. Att tänka igenom sin vision, vilken kultur man vill bygga samt vilka värderingar som sen ska genomsyra bolaget är det första viktiga steget till att börja tänka mer Employer Branding.

När du har en tydlig vision är det dags att kommunicera detta genom att nätverka, delta i meetups, vara med på mässor och andra integrerande branschsammanhang.  Att sprida sitt budskap via sociala medier är en plattform som inte kostar mycket men som har stor effekt för att öka kännedomen kring ditt bolag.

Förmåner

Som nystartat bolag har du kanske inte möjlighet att konkurrera med löner och förmåner som kostar mycket pengar utan istället ge möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar i veckan, optioner i bolaget, möjlighet att träna två timmar i veckan på arbetstid osv. Detta är något som attraherar många kandidater mer än att ge några extra tusenlappar på månadslönen. Att kommunicera vilken resa man har möjlighet att vara med på med en vision som löser ett problem eller hjälper folk är en väldigt bra startpunkt för att hitta likasinnade kandidater som ser möjligheten. Det är viktigt att tänka på att de första du rekryterar bör ha lika stor passion som du för att föra budskapet vidare och bygga den vision som ni delar för att fortsätta attrahera nya kandidater.

Inför rekrytering

Rekrytering för startups

  • Verktyg
    När du ska påbörja processen är det bra om du har ett verktyg som underlättar det administrativa. Det finns enklare plattformar att använda sig av om man vill hålla kostnaderna låga och det går även att börja med ett Excel ark. Viktigast är att du har ett format som underlättar överblicken över processen.
  • Planering 
    Planera din tid så att du har möjlighet att genomföra en smidig och effektiv process. Tid är pengar och med tanke på konkurrensen på arbetsmarknaden vill du inte hamna i ett läge där du förlorar duktiga kandidater för att ett annat företag hann före dig.
  • Kravspecifikation
    Gör en kravspecifikation där du identifierar vilken erfarenhet, utbildning samt personlighet du söker för den rollen du ska rekrytera.
  • Annons
    Tänk väl igenom annonsen du lägger ut för tjänsten så att den reflekterar verkligheten. Ge en bild av företaget och visionen, vad tjänsten innebär och hur kandidatens vardag kommer se ut på företaget.
  • Intervju
    Förbered underlag för intervjuer så du ställer liknande och relevanta frågor till kandidaterna för att lättare kunna jämföra kandidaterna. Förbered inte enbart frågor om utbildning, kompetens och erfarenhet utan även om personlighet, mål och ambition.

Rekrytering -  process

  • Annons
    När du lägger ut annonsen, sprid denna på sociala medier, nätverk och var aktiv genom dina kanaler.
  • Ansökningar
    När du får in ansökningar, svara så snart som möjligt att du mottagit ansökan och att du återkommer inom kort. Är det en ansökan som inte kommer gå vidare i processen, meddela det tidigt så kandidaten inte går runt och väntar, det ger ett professionellt intryck.
  • Intervju
    Boka in intervjuer och genomför de med underlaget du förberett. Inom en vecka efter intervjun ska kandidaten få feedback. Viktigt att tänka på när det kommer till ryktet på stan, ger du snabb och relevant återkoppling blir upplevelsen kring kommunikationen positiv för ditt bolag och du stänger inga framtida dörrar. När du kommunicerar med kandidaterna är det viktigt att du är ärlig med vart bolaget är idag, vad du har för vision och vad utmaningarna är. Då vet kandidaten vad de har att vänta sig och deras ambition växer till vad de vill bidra med och åstadkomma med dig för den fortsatta tillväxten. När du haft intervjuer ska du inte ha några frågetecken utan du ska kunna göra en rättvis bedömning av de kandidater du intervjuat.
  • Referenser
    Glöm inte att ta referenser och här är det viktigt att du ställer samma frågor till referensgivarna för att kunna jämföra svaren. Bekräftar alla referensgivarna en egenskap hos kandidaten har du ett bra underlag att utgå ifrån istället för att höfta lite olika frågor som inte ger validitet i det du egentligen behöver veta.

Genom att ha en bra, ärlig och väl genomtänkt process ökar du chanserna för att lyckas med din rekrytering. Du vet aldrig vilka kandidater du möter igen i framtiden så se till att ha en bra dialog så att du skapar ambassadörer i de du träffar även om ni inte inleder ett samarbete idag.

Vi önskar dig stort lycka till med rekryteringen och vill veta mer är du välkommen att höra av dig!

Relaterade artiklar

Kom igång med Bokio idag!

Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.

Skapa konto Se våra priser