Vanliga frågor och missförstånd om inkasso
Har du någon gång råkat ut för att en kund inte betalar en faktura, trots att du skickat påminnelse? Ska man bara acceptera inkomstförlusten eller finns det andra vägar att gå? Med hjälp av vår partner FINQR går vi igenom vanliga frågor och missförstånd kring inkasso!
Vad gör man om en kund inte betalar?
Ibland hamnar du i en situation där kunden inte betalar. Det är viktigt att komma ihåg att en utebliven betalning inte alltid beror på ovilja hos kunden, det kan vara så enkelt att de glömt bort fakturan eller har tillfälliga problem med likviditeten.
Innan man går vidare med inkasso är det vanligt att skicka en betalningspåminnelse till kunden, i många fall räcker detta för att få betalt. Om kunden inte betalar trots en påminnelse så kan det bli aktuellt med ett inkassokrav.
Om kunden inte betalar trots inkassokrav kan man generellt säga att ett ärende kan ta två vägar: antingen direkt till Kronofogden, eller också till någon form av bevakning.
Bevakning är aktuellt när din kund inte har tillräckligt med pengar eller tillgångar för att betala sina skulder. Ärendet läggs då på bevakning och när din kund anses kunna betala gör man ett nytt försök. Kravprocessen kan när som helst avslutas om din kund betalar skulden.
När man pratar om inkasso är det vanligt att stöta på begreppen borgenär och gäldenär. Den som skickar en faktura för att få betalt är borgenär, och den som tar emot fakturan och ska betala kallas för gäldenär.
Måste man skicka en betalningspåminnelse innan inkassokrav?
Det finns inget lagstadgat krav på att du behöver skicka en betalningspåminnelse när en kund inte har betalat. Däremot så anses det som god sed att skicka en påminnelse innan du skickar ett inkassokrav, inte minst för att bevara en god affärsrelation.
Vilka avgifter och räntor får jag ta ut för påminnelser och inkasso?
Du kan ta ut en avgift om 60 kronor plus dröjsmålsränta när du skickar en betalningspåminnelse. När du skickar ett inkassokrav kan du ta ut en avgift om 180 kronor plus dröjsmålsränta. Kom ihåg att du inte kan ut mer än en påminnelseavgift och en inkassoavgift per fordran.
Så beräknar du dröjsmålsränta.
Om ett företag är skyldig dig pengar kan du ta ut en så kallad förseningsersättning på 450 kronor, som första och enda avgift, vilket ska täcka både påminnelse, inkasso samt avgifter för en eventuell amorteringsplan.
Är inkassokrav och Kronofogden samma sak?
Nej, ett inkassokrav är inte samma sak som Kronofogden. Ett formellt inkassokrav skickas av företag som har tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. Det är först i efterkommande steg som ett ärende kan komma att lämnas vidare till Kronofogden. Detta görs genom en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
När får man en betalningsanmärkning och hur länge finns den kvar?
Att få en betalningsanmärkning ser inte bra ut och kan påverka nuvarande och framtida kundrelationer, därför är det givetvis bra att undvika i största möjliga mån.
När någon får ett utslag hos Kronofogden så innebär det att betalningskravet från borgenären är giltigt och kan drivas igenom. Utslag är det vanligaste steget som kommer efter att borgenären ansökt om betalningsföreläggande (förutsatt att gäldenären inte har bestridit).
Vid utebliven betalning eller invändning fastställs skulden och gäldenären får en betalningsanmärkning. Värt att nämna är att juridiska personer (till exempel aktiebolag) får en betalningsanmärkning redan vid steget betalningsföreläggande (alltså steget innan utslag).
För privatpersoner försvinner anmärkningen normalt efter tre år. För juridiska personer så gäller också tre år, men det kan skilja sig åt mellan olika kreditupplysningsföretag.
Något som kanske inte alla vet om är att det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om det som vi i dagligt tal kallar för betalningsanmärkningar – och inte Kronofogden. Kreditupplysningsföretagen hämtar däremot uppgifter från bland annat Kronofogden för att göra sin bedömning.
Hur går en utmätning till?
Utmätning är ett sätt för Kronofogden att säkra betalning av en skuld. I praktiken innebär det att man gör en utredning av gäldenärens tillgångar och beslutar att beslagta dem. Det kan röra sig om att säkra exempelvis pengar eller egendom för att skulden till borgenären ska kunna betalas.
Om det inte går att säkra tillgångar hos gäldenären så ligger ärendet kvar för vidare bevakning. Efter en tid gör Kronofogden en ny utredning.
Du som använder Bokio har förmånligt erbjudande från FINQR
Genom att kombinera den senaste tekniken med kunnig kompetens hjälper FINQR dig att omvandla dina obetalda fakturor till pengar på kontot – alltid med fokus på att vårda dina kundrelationer. Du som Bokio-användare har ett fint erbjudande där du får nyttja telefoninkasso och anpassade kravprofiler helt kostnadsfritt!
Du kanske också är intresserad av
Kom igång med Bokio idag!
Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.
Skapa konto Se våra priser