Hur fungerar att-göra-listan?
På sidan Att göra (som du hittar under Saker att göra i vänstermenyn) får du koll på det mesta som rör din verksamhet i Bokio, till exempel om du har några nya transaktioner att bokföra, om en faktura är försenad eller om det kanske är dags att göra månadens löner. Att göra-listan består av uppgifter och påminnelser som Bokio skapar åt dig, men den kan också anpassas efter dina behov med en smidig sortering och även möjlighet att lägga till helt egna uppgifter.
Att göra är uppdelat mellan saker som du kan göra med en gång (fliken Nu) och sådant som du har att göra vid senare tillfälle (fliken Kommande). På varje sida finns olika sektioner som i standardläget är öppna, men du kan stänga och öppna dem som du vill. Genom att föra muspekaren över raderna ser du de valmöjligheter som finns för respektive uppgift. I den här guiden går vi övergripande igenom de olika delarna samt visar några exempel på olika uppgifter.
Att göra – Nu
Under fliken Nu kan du bland annat:
- Hantera momsrapporter som ska deklareras eller betalas
- Bokföra banktransaktioner
- Se uppladdat underlag
- Se fakturor du ska få betalt för (där förfallodatum är idag eller tidigare)
- Se leverantörsfakturor som ska betalas (där förfallodatum är idag eller tidigare)
- Få påminnelser kopplat till lön (om du brukar göra detta i Bokio)
- Se utlägg från anställda
Utöver de uppgifter som Bokio skapar åt dig så kan du också lägga till helt egna påminnelser eller uppgifter till din Att göra-lista.
Läs här om hur du sorterar kategorierna i Att göra
Banktransaktioner
Om du har Bokio Företagskonto eller din externa bank kopplad till Bokio så kommer alla nya transaktioner att dyka upp som en rad i din Att göra. Du ser hur många transaktioner som du har att bokföra och kan enkelt klicka dig vidare till Transaktioner att bokföra via knappen Bokför. Använder du den manuella bankimporten så kommer transaktionerna visas här på samma sätt.
Uppladdat underlag
Vi rekommenderar att du bokför dina händelser på sidan Transaktioner att bokföra, där du kan koppla ditt underlag direkt till din banktransaktion. Kvitton, fakturor och annat som du laddat upp via datorn eller mobilappen och som ännu inte blivit bokfört hittar du också under sektionen Uppladdningar i Att göra-listan. Detta inkluderar även anställdas utlägg. Det går också att bokföra underlaget direkt härifrån.
Om du har Bokio Företagskonto och har laddat upp en leverantörsfaktura så kan du klicka på att lägga till betalningen direkt härifrån. Läs mer om hur du betalar leverantörsfakturor med Bokio Företagskonto.
Bokio Företagskonto
Håll koll på uppdateringar kring din ansökan och aktivering av Bokio Företagskonto, till exempel när du kan beställa ditt kort. När du har ett aktivt företagskonto så kommer även betalningar som är redo att signeras att dyka upp i din att-göra-lista och du kan enkelt se och signera direkt härifrån.
Kundfakturor
Fakturor med förfallodatum idag eller senare, hamnar under Nu. På så sätt kan du snabbt se om det eventuellt är en betalning som saknas. Har du Bokio Företagskonto kan kundens betalning registreras och bokföras automatiskt. Om din kund inte angett korrekt inbetalningsinformation kan du själv kontrollera ditt bankkonto. Även med bankkoppling kan du matcha betalningen till fakturan direkt på sidan Transaktioner att bokföra.
Skulle en faktura sakna betalning kan du enkelt gå till den och skicka en påminnelse till kunden.
Leverantörsfakturor
Beroende på om en leverantörsfaktura är registrerad i Bokio eller inte så kan den antingen dyka upp under sektionen för Bokför eller Saker att betala i din Att göra-lista. Har du Bokio Företagskonto och har registrerat en faktura men ännu inte betalat den så kan du göra det direkt härifrån. När pengarna dras från ditt bankkonto så bokförs fakturan automatiskt. Läs mer om betalning av leverantörsfakturor med Bokio Företagskonto här.
Har du lagt in och registrerat en leverantörsfaktura i Bokio, betalat den från din externa bank och vill bokföra detta så gör du det enklast på sidan Transaktioner att bokföra. Där hjälper vi dig att matcha transaktionen från din bank (om du har bankkoppling) med fakturan i Bokio. Du kan också gå in på fakturan från Att göra och registrera betalningen manuellt och sedan matcha transaktionen till bokföringen av betalningen.
Momsrapporter
Se de momsrapporter där momsperioden är slut och som behöver redovisas. Du kan enkelt klicka dig in direkt till den rapport du vill hantera, ta fram momsdeklarationen till Skatteverket och stänga perioden. När det senare är dags att bokföra momsen på skattekontot så får du även en påminnelse i Att göra-listan. Läs mer om momsrapporten i Bokio här.
Löner och utlägg
Gjorde du lön förra månaden så påminner vi dig om att göra det även för nästkommande. Har du Bokio Företagskonto och skapat lön utan att schemalägga betalningen så får du dessutom en påminnelse om detta. I Bokios löneflöde hanterar du samtliga steg inkl. skatter och arbetsgivaravgifter. Har du inte redovisat dessa och datumet passerat så blir du även påmind om detta i Att göra. Läs mer om löneflödet här.
Bokslut
Om slutdatum för ett räkenskapsår har passerat, och ännu inte stängts, visas räkenskapsåret i din Att göra-lista under sektionen Färdigställ bokslut. Här uppmanas du att slutföra bokslutet vilket du når genom att klicka på Gå till bokslut. Om du gjort bokslutet externt och hanterat tillhörande bokföring kan du välja att stänga räkenskapsåret genom dina Inställningar.
För dig med aktiebolag får du också en påminnelse om att deklarera bokslutet hos Bolagsverket. Du kan markera påminnelsen som klar så snart du har skickat in din årsredovisning.
Uppgifter från din redovisningskonsult
Tar du hjälp av en redovisningskonsult som också använder Bokio och är kopplad till ditt företag i Bokio, så kan hen skapa uppgifter åt dig från sitt konto och som då kommer dyka upp i din lista under Tilldelade uppgifter.
Att göra – Kommande
Under fliken Kommande kan du se:
- Kommande momsrapporter
- Kundfakturor med förfallodatum efter dagens datum
- Leverantörsfakturor med förfallodatum efter dagens datum
- Bokföring som du skapat och schemalagt till ett framtida datum
Skapa egna uppgifter
I sektionen Mina uppgifter kan du skapa en egen Att göra-lista med de uppgifter som du behöver ha koll på i din verksamhet. Klicka på +Skapa ny och fyll i din uppgift.
När du slutfört uppgiften kan du klicka på Markera som klar så försvinner uppgiften från din lista.
Läs mer om hur du hanterar- och skapar egna uppgifter här!