Föranmäl mottagare och avsändare för utlandsbetalning
Vill du ansöka och aktivera internationella betalningar behöver du just nu kontakta oss på support@bokio.se.
Se avgifter samt vanliga frågor om internationella betalningar här
För att kunna hantera betalningar till- och från utlandet behöver en föranmälan göras per mottagare och avsändare som betalningar skickas till eller från.
En föranmälan och registrering av mottagare eller avsändare görs genom Hantering av internationella betalningar som du hittar under Inställningar → Bokio Företagskonto. Klicka på Föranmäl konto.
I nästa steg registrerar du om det handlar om en mottagare eller avsändare, om det är en privatperson eller ett företag samt övriga uppgifter. Det är viktigt att informationen du registrerar här är kontrollerad och korrekt innan du skickar in din föranmälan.
När du fyllt i uppgifterna och besvarat frågorna för kundkännedom hamnar din föranmälan i granskning. Granskningen görs av Svea Bank och kan ta upp till ett par dagar. Vi rekommenderar därför att du skickar in din föranmälan i god tid innan betalningen ska göras eller tas emot. När anmälan är färdigbehandlad av Svea får du ett meddelande i din bankinkorg och du kan även följa status på mottagaren/avsändaren i Bokio.
Under fliken Föranmälningar samlas samtliga av dina föranmälningar som väntar på godkännande och du hittar godkända mottagare och avsändare under fliken Godkända konton.
Har du innan ansökan lagt in din betalningsmottagare som leverantör eller som mottagare genom bankflödet? För att en mottagare ska vara godkänd så krävs det att informationen du angett i ansökan matchar med den information du angett i leverantören. Det innebär till exempel att mottagarnamn, postadress och IBAN måste skrivas på samma sätt.
Vi rekommenderar därför att du går igenom informationen på din leverantör innan du lägger in en ansökan om en betalningsmottagare i utlandet så att den är korrekt och densamma som du planerar att skicka in i din ansökan.