Gör betalning till utlandet

OBS! För närvarande behöver du kontakta support@bokio.se för att aktivera funktionen.

Med Bokio Företagskonto kan du göra en betalning till utlandet direkt i det vanliga betalningsflödet. Här hittar du svar på vanliga frågor om internationella betalningar. 

Börja med att se till att din mottagare har status Klar. Du hittar dina mottagare genom Bank → Internationella betalningar i vänstermenyn.

Se till att din mottagare har status Klar

Läs mer om hur du aktiverar internationella betalningar här.
Läs mer om hur du ansöker om mottagare i utlandet här.

Är det första gången du gör en betalning till din leverantör? Då behöver du lägga till leverantören som mottagare i betalningsflödet. Du når betalningsflödet som vanligt genom Bank → Betalningar → Ny betalning. Klicka på drop down menyn och välj Betalning/överföring till ny mottagare.

Gå till betalningsflödet och lägg till ny mottagare

För att en mottagare ska vara godkänd så krävs det att informationen du angett i ansökan matchar med den information du angett i leverantören. Det innebär att till exempel mottagarnamn, postadress och IBAN måste skrivas på samma sätt.

Vi rekommenderar därför att du kopierar uppgifterna från ansökan för att skriva in samma information och format i mottagaren.

Se till att informationen matchar i din mottagare jämfört med ansökan

I mottagarinformationen väljer du vilken valuta som ska användas vid betalningen eller överföringen. Observera att du inte kan betala till utlandet i SEK. Betalningar till Storbritannien kan ej göras i GBP, välj istället annan föreslagen valuta. 

Därefter behöver du bara följa det vanliga betalningsflödet för din leverantörsfaktura eller överföring där du fyller i uppgifterna, lägger till betalningen och signerar.

Läs mer om hur betalningsflödet fungerar här.