Vanliga frågor om internationella betalningar
I den här guiden har vi samlat svar på vanliga frågor om internationella betalningar med Bokio Företagskonto.
Hur fungerar internationella betalningar?
Oavsett om du betalar leverantörer, tar emot betalningar från kunder eller gör affärer utomlands, kan du göra detta snabbt, säkert och effektivt med Bokio Företagskonto. Här kommer IBAN (International Bank Account Number) in – ett standardiserat system som säkerställer att dina betalningar alltid hamnar rätt, utan fördröjningar eller fel.
Genom att ange rätt uppgifter för mottagaren, som IBAN och BIC, säkerställs att betalningarna går snabbt och korrekt till rätt konto. Detta gör det enkelt för ditt företag att hantera internationella transaktioner och samtidigt fokusera på det som verkligen betyder något för din verksamhet.
För att kunna göra internationella betalningar med ditt Bokio Företagskonto behöver du först göra en ansökan. Detta sker digitalt, direkt i Bokio. Så fort din ansökan är godkänd kan du enkelt registrera mottagare eller avsändare för utlandsbetalningar via en separat ansökan. Följ stegen i vår guide för att komma igång.
Vad kostar det att skicka och ta emot pengar från utlandet?
Att aktivera internationella betalningar kostar inget, däremot finns det några transaktionsavgifter, vilka hanteras av Svea Bank:
50 kr per transaktion för utgående utlandsbetalning under 3000 kr. Denna avgift gäller för alla valutor men alltså endast för utgående betalningar, inte inkommande. Både betalningsbeloppet och avgiften reserveras som separata poster och debiteras vid betalningstillfället.
Betalar du t.ex till ett utländskt företag på 100 EUR så gäller följande:
- Valutaväxlingskursen (inklusive valutaväxlingspåslaget) avgör priset för valutan. Svea drar motsvarande belopp i SEK från ditt konto och skickar 100 EUR till mottagaren.
- Om beloppet efter växling understiger 3 000 kr tillkommer en extra avgift, vilken dras som en separat post enligt din beskrivning.
- I de fall där beloppet överstiger 3000 kr så tillkommer inte denna avgift.
50 kr per transaktion för inkommande utlandsbetalning i SEK. Om du tar emot insättningar i svenska kronor (SEK) till ditt IBAN-nummer tillkommer en avgift på 50 kr per insättning. Denna avgift gäller endast för inkommande betalningar (eftersom utgående betalningar i SEK ej stöds).
Ett valutaväxlingspåslag ingår i växelkursen när du skickar eller tar emot pengar i en annan valuta. Detta är ingen separat avgift, utan en del av den växelkurs som Svea Bank tillhandahåller.
Vilka länder och valutor stöds för internationella betalningar?
Följande länder stöds:
Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Österrike.
De valutor som stöds är:
- EUR
- NOK
- DKK
- USD
Det går att göra betalningar till samtliga listade länder och valutor ovan. Vid de fall ett land stöds men inte dess valuta så kan du använda exempelvis EUR eller annan föreslagen valuta. Insättningar i SEK går att ta emot från samtliga länder listade, men det går i dagsläget inte att göra utbetalningar till ett annat land i SEK.
Svea arbetar för att successivt kunna utöka sitt stöd för både fler länder och valutor.
Vart hittar jag mitt IBAN och BIC?
Du hittar ditt IBAN och BIC tillsammans med dina övriga kontouppgifter. Gå till Betalningar i vänstermenyn och klicka sedan på flervalsikonen för att välja Kontoinformation.
Hur debiteras kostnaderna för utlandsbetalningar?
Avgiften på 50 kr för utgående utlandsbetalningar under 3000 kr dras automatiskt, men som en separat transaktion med beskrivningen “Avgift utlandsbetalning”. Observera att det kan förekomma ett litet tidsglapp mellan huvudtransaktionen och avgiften. För inkommande utlandsbetalningar i SEK är avgiften 50 kr och dras på samma sätt som en separat transaktion under namnet “Avgift Utlandsinsättning i SEK”.
Alla kostnader är baserade på de avgifter Svea tillämpar.
Hur bokförs kostnaden för utlandsbetalningar?
Kostnaden på 50 kr för utlandsbetalningar som understiger 3000 kr samt avgiften på 50 kr för inkommande utlandsbetalningar i SEK kan båda bokföras som bankkostnader. Bokföringsmallen som används för detta heter “Banktjänster” och kommer att föreslås automatiskt åt dig när du bokför från Transaktioner att bokföra.
Varför kan jag inte göra en utlandsbetalning i SEK?
Svea stödjer i dagsläget inte utgående utlandsbetalningar i valutan SEK.
Varför visas olika summor för internationella betalningar i Bokio och BankID-appen?
När du gör en internationell betalning i Bokio så visas summan i SEK baserat på Riksbankens växlingskurser inne i Bokio. När betalningen signeras så visas en annan summa i SEK i BankID-appen. Denna summa i SEK är baserad på Sveas växlingskurs (Sveas växlingskurs inklusive 1,5% i valutaväxlingspåslag). Betalningen kommer sedan att betalas baserat på Sveas växlingskurs.
Varför måste jag föranmäla sändare/mottagare?
Att föranmäla sändare och mottagare för utlandsbetalningar är ett krav för att följa Sveas implementering av lagar för penningtvätt och andra relevanta regelverk. Genom att registrera och få godkännande för mottagare och avsändare säkerställs att alla transaktioner genomförs på ett sätt som uppfyller lagstadgade krav. Detta hjälper till att förhindra penningtvätt och andra olagliga aktiviteter, vilket är en viktig del av Sveas och ditt företags ansvar för att hantera internationella betalningar på ett korrekt sätt.
Processen innebär att du först registrerar mottagare och avsändare. Dessa uppgifter skickas sedan för godkännande. När uppgifterna är godkända sparas de, så du behöver bara fylla i dem första gången du gör en betalning till en viss part. Observera att det kan ta ett par dagar för Svea att godkänna uppgifterna, så det är bäst att göra detta i god tid för att undvika förseningar i betalningsflödet.
Läs om hur du gör en föranmälan här
Kan jag redigera en föranmäla i efterhand?
Du kan inte redigera en inskickad föranmälan men du kan däremot ta bort en ansökan och skicka in en ny. Gå till sidan för föranmälningar, klicka på flervalsikonen på den anmälan du vill göra om och välj Ta bort. Därefter kan du göra en ny föranmälan.