Vanliga frågor om e-faktura
Jag kan inte publicera e-fakturan till kund, "mottagare ej vald"?
För att kunna skicka e-faktura i Bokio så behöver du ange din mottagare för e-faktura, om man inte har fyllt i uppgifterna för mottagare av e-faktura så kommer publicerings knappen att vara grå.
Klicka på Redigera när du har valt e-faktura som leveransmetod.
Ytterligare information om hur du går tillväga för att välja mottagare finner du i vår guide om e-faktura.
Skulle det uppstå ett problem vid publicering av e-faktura hör av dig till oss på support@bokio.se, så hjälper vi dig!
Min faktura blev inte godkänd av mottagare?
I detta fall rekommenderar vi att du först kontaktar mottagaren av fakturan och hör med dem angående varför fakturan ej godkändes. I vissa fall kan detta bero på att mottagaren kräver extrainformation såsom exempelvis beställarreferens, kontraktsreferens, leveransadress, ordernummer, projektnummer. I vår guide för e-faktura finner du ytterligare information om hur du går tillväga för att lägga till de extrafält som din mottagare efterfrågar.
Du kan därför behöva skapa och skicka e-faktura på nytt.
Kan jag återkalla eller radera en skickad e-faktura?
Tyvärr så går det inte att återkalla en e-faktura. Har du skickat en felaktig faktura så behöver denna faktura krediteras. Mer om hur du går tillväga för att kreditera en faktura finner du i följande guide.
Observera!
Kom ihåg att om ursprungsfakturan ej har mottagits så kan du välja att endast ladda ned kreditfakturan som PDF och ej skicka kreditfakturan som e-faktura.
Kan jag ange GLN-nummer manuellt?
Ja, du kan söka på GLN-nummer manuellt under E-fakturamottagare via kundprofilen. Detta kräver dock att du skriver i fullständiga GLN-numret.
E-faktura har status "skickad" under en längre period, kan ni se om den är mottagen?
När du skickar en e-faktura i Bokio, så finns det tre olika svar för status på fakturan: "Skickad", "Ej godkänd", "Mottagen". När e-fakturan har mottagits av din kund så kommer status att automatiskt uppdateras i Bokio.
Skulle det vara så att en e-faktura har lämnat vårt system och därmed är skickad, men ej har uppdaterat status till “Mottagen” så rekommenderar vi att ni kontaktar er mottagare och hör med dem angående e-fakturan då det ibland kan vara något fel hos mottagaren som gör att den inte kommer fram.
Kan jag avregistrera e-faktura?
För att avregistrera e-faktura så klickar du dig in via Inställningar → Konfigurera e-faktura → Avregistrera e-faktura