Så fungerar rot- och rutärenden
När en faktura med rot- eller rutavdrag har publicerats så skapas även ett rot/rut-ärende tillhörande den fakturan. Ärendet går att se på fakturasidan men också under Rot/Rut-ärenden i vänstermenyn under Fakturering.
Aktiva ärenden
På Rot/Rut-ärenden så kommer ett ärende ligga under Aktiva ärenden "Inväntar betalning" innan fakturan har fått en full betalning. Anledningen är att fakturan behöver betalas till fullo av kunden innan du kan begära en utbetalning från Skatteverket för avdraget. På Rot/Rutsidan kan gå till fakturasidan genom att klicka på fakturanumret.
När du fått in en full betalning av kunden och registrerat och bokfört så kommer Rot/Rut-ärendet få status "Redo att skickas in". En ny ikon visas på Rot/Rut-ärendesidan där du kan ladda ned en HUS-fil.
HUS-filen innehåller alla detaljer om fakturan/fakturorna och används för att ladda upp på skatteverket för att begära pengar för rot/rut avdraget. Läs här om hur du begär pengar från Skatteverket.
Det går att ladda ned flera rot/rut ärenden på en och samma HUS-fil. Markera flera ärenden för att sedan klickas på Ladda ned HUS-fil.
Hämtade ärenden
När HUS-filen är nedladdad så flyttas ärendet till Hämtade ärenden.
När skatteverket betalar så bokförs intäkten manuellt i vanliga bokföringsflödet, läs mer här. För att hjälpa dig hålla koll på vilka ärenden som är betalda av skatteverket så kan du markera ärendet som klart. Klicka på redigera-ikonen längst till höger och välj Markera som "Klar".
Du kan även flytta tillbaka en fil till "Aktiva ärenden" genom att klicka Flytta till "Aktiva ärenden".
Klara ärenden
När ett ärende är klart hittar du det under "Klara ärenden". Här kan du även ladda ner HUS-filen igen eller flytta tillbaka en fil till "Hämtade ärenden" genom att klicka på redigera-ikonen och välja Markera som "Hämtad".